Denne siden bruker informasjonskapsler

Ved å bruke denne siden godtar du vår bruk av informasjonskapsler.

Salgsbetingelser for Foodtech Interiør og Storkjøkken

  1. Leveringsbetingelser

    Kunde overtar ansvar og risiko for varen når den er stilt til kundes disposisjon, altså levert på avtalt sted hos kunde. Blir ikke varen hentet eller mottatt til rett tid, og beror dette på kunde eller forhold på kundes side går risikoen over på kunde når tingen er stilt til dens rådighet. Det inntrer da kontraktsbrudd fra kundes side ved at varen ikke overtas. Skal kunde hente varen på et annet sted enn hos selger, går risikoen over til kunde når leveringstiden er inne, og kunde er gjort kjent med at varen er stilt til dens disposisjon. Dersom varer ikke kan leveres til avtalt tid, eller innen 3 uker etter avtalt leveringstid, grunnet forhold eller forsinkelser forårsaket av kunde, vil varer settes på eksternt lager for kundes regning. Forhold som forårsaker forsinket levering eller henting av en av partene, skal meddeles den andre part skriftlig og uten ugrunnet opphold. Med mindre det foreligger force majeure, forfaller kjøpesum til betaling som om avtalt leveringstidspunkt har funnet sted.  Frakt faktureres fra Foodtech lager. På kundetilpasset utstyr, faktureres i tillegg frakt fra fabrikk med mindre annet avtalt.
  2. Overlevering

    Dersom leveransen tas i bruk før signert overlevering, anses leveransen som godkjent. Levering etter avtale, med forbehold om Force Majeure.

  3. Leveringstid

    Etter avtale

  4. Priser

    Alle priser er eks mva. Prisen er basert på valuta kurs i henhold til tilbudsdato. Det tas forbehold om prisendringer som skyldes kursendringer over +/- 3%. Valutaoppgjør beregnes utfra kundens oppgjørstidspunkt og vil bli etterfakturert/kreditert. Det tas forbehold om prisendringer ved uforutsette, eller vesentlige, endringer i innkjøpspris i tiden frem til varen bestilles eller leveranse skjer. Herunder endringer i priser på råvarer, halvfabrikata, fraktrater, avgiftsendringer eller andre faktorer hos produsent forårsaket av forhold utenfor produsentens kontroll.

  5. Retur

    Retur av leverte varer kan kun skje etter skriftlig avtale med FOODTECH. Utgåtte og ikke lagerførte varer tas ikke i retur. Varene returneres for kjøpers regning og risiko. Returgebyr på 25% vil tilkomme. Returvarer forutsettes å være ubeskadiget og i original emballasje. Kunde er ansvarlig for at godset er emballert på en forsvarlig måte. Eventuelle kostnader og/eller verditap som følge av mangelfull emballering eller rengjøring belastes kunde. Reservedeler og elektriske komponenter som ikke er standard lagervare (bestillingsvare), tas ikke i retur.

  6. Betalingsbetingelser

    Betaling skal skje mot faktura med 15 dagers betalingsfrist fra fakturadato, så sant ikke annet er avtalt. For prosjektleveranser gjelder 40 % omgående etter signert ordrebekreftelse. 50 % før levering. 10% samt transport, montering og eventuelle tillegg etter levering. Ved betaling etter forfall beregnes renter med 12 % p.a. Betaler ikke kjøperen i rett tid, eller stiller ikke kjøperen avtalte sikkerheter i rett tid, kan leverandøren, etter å ha varslet kjøperen skriftlig, innstille oppfyllelsen av avtalen inntil betaling skjer eller avtalte sikkerheter er stilt. Forsinket betaling fra kjøper, vil påvirke leveringstiden.

  7. Salgspant

    Selger har salgspant i varene jfr. pantelovens paragraf § 3-14 til  § 3-22 som innebærer at selger beholder eiendomsretten til varene til hele kjøpesummen er betalt inkludert frakt og montasje.

  8. Tegninger

    Planløsning, tegninger og prosjektering utført av FOODTEH kan ikke kopieres eller meddeles 3.person på noen måte. Dersom FOODTECH ikke får oppdraget eller oppdraget konkurranseutsettes, vil medgått timeforbruk og materiell faktureres kunde/mottager av ovennevnte.

  9. Vanntilkobling

    I rom uten sluk skal det monteres automatisk lekkasjestopper ved vanntilkoblet utstyr som ikke har avløp, jfr TEK 17 plan og bygningsloven. Tilkobling av vann og avløp inngår ikke i vår leveranse. Godkjent rørleggerforetak har ansvar for montering av lekkasjestopper.

  10. Avfall/emballasje

    Ved montering av utstyr kildesorterer og kaster Foodtech søppel og emballasje dersom kunde har tilrettelagt for håndtering av dette. Kunde er ellers selv ansvarlig for avfallshåndtering.

  11. Omfakturering

    Ved omfakturering grunnet feil informasjon fra kunde vedrørende fakturamottagers navn/adresse/org.nr, vil kunde belastes kr 300,- i omfaktureringsgebyr.

  12. Sikkerhet

    Alle produkter er godkjent etter gjeldende regler og standarder.

  13. Miljø- og HFK-avgift

    Statens pålegg om miljøavgift og HFK-avgift kommer i tillegg, dersom ikke spesifisert i tilbud.

  14. Ansvarsbegrensning

    Foodtech er ikke ansvarlig for følgeskader forårsaket av produksjons- og materialfeil på det leverte utstyr og utførte arbeider. Foodtech skal ikke i noen tilfeller være ansvarlig for tap av inntekter, fortjeneste, forretning, muligheter, produksjon eller annen økonomisk konsekvens hos kunde, uavhengig om tap eller skade anses å være indirekte eller tilfeldige tap eller skader. Direkte skader som er et resultat av grov uaktsomhet fra Foodtech, vil imidlertid dekkes av Foodtech, maksimert opp til kontraktspris for det gjeldende produkt. Foodtech må varsles snarest ved feil for å begrense skade. Kunde må i den grad det er mulig forsøke å begrense skadeomfang inntil Foodtech kan utbedre skade/mangel. Følgeskader dekkes ikke ved manglende vedlikehold/ vask/rengjøring av kunde, dersom dette er årsak til skade. Det er viktig at kunde selv sikrer sine varer i form av et overvåkningsanlegg.

  15. Montering 

    Er ikke inkludert med mindre annet avtalt. Monteringen omfatter kun utstyret vi har levert, og er ekskl. tilkobling strøm, vann, ventilasjon, montering av kabel/kontakt på 3-fas produkter, og demontering/fjerning av gammelt utstyr. Leveransen omfatter ikke bygningsmessige arbeider/endringer. Det forutsettes sammenhengende og rasjonell montering, utført i normal arbeidstid (08:00-16:00). Det forutsettes også at transportveier samt aktuelle lokaler er klargjort og uten hindringer, og at bil kan kjøre uforhindret inn til bygning/rampe. Leie av lift, truck eller mobilkran er ikke inkludert. Ved forsinkelser eller andre forhold ikke forårsaket av FOODTECH, som påvirker oppstart og mulighet for sammenhengende gjennomføring av montasje, vil kostnader som følge av dette faktureres kunde med dagens timesatser.

    For kuldeleveranser forutsettes det
    -    at fall på eksisterende gulv ikke overskrider 1 cm slik at elementrom/gulv må rettes opp.
    -    at elektrikerarbeider og rørleggerarbeider med hulltaging, demontering/montering av himling, branntetting og alle bygningsmessige arbeider/deler ikke er inkludert.
    -    at tavler til rom samt styring, strøm- og kommunikasjonsoppkobling mot el-tavle og mot maskiner/aggregater leveres, gjennomføres og termineres av husets elektriker. 
    -    at det er eksisterende elektrisk avriming i avløpsrør fra fryserom, og at avløpsrør fra kjøl og frys leveres og monteres av husets rørlegger. 
    -    at kunde er ansvarlig for åpning for takopphengt kjøleaggregat.

    Pålagt gjennomføring av kurs for utøvelse av montasje på kundes lokasjon vil faktureres etter medgått tid og gjeldende timesatser.
    Dersom lokasjon ikke er klar for montasje av FOODTECH utstyr til avtalt tid, er det kundes ansvar å skriftlig informere FOODTECH senest 3 arbeidsdager før avtalt oppstart av montasje, og forespørre nytt montasjetidspunkt.
    Dersom monteringsarbeidet endres, forsinkes eller midlertidig må innstilles av årsaker som kjøperen eller kjøperens andre leverandører er ansvarlige for, har leverandøren i tillegg til den avtalte prisen for montering krav på betaling for: 
    -    Tid medgått til venting og ekstra reiser. 
    -    Ekstra arbeid, herunder arbeid med å ta ned og sikre monteringsutstyr og igjen sette det opp. 
    -    Merkostnader pådratt som følge av at leverandørens utstyr må holdes i lengre tid på Monteringsstedet enn forutsatt. 
    -    Ekstra utgifter til reiser og opphold for leverandørens personale. 
    -    Øvrige kostnader og utgifter som leverandøren kan dokumentere er påført ham som følge av omlegging av monteringsarbeidet.

  16. Reklamasjon 

    Reklamasjonstid settes til ett – 1 – år på fabrikasjonsfeil på produkter.
    Dette forutsetter at produktet er installert, brukt, rengjort og vedlikeholdt i henhold til produktets brukerveiledning og Foodtechs anbefalinger/retningslinjer, samt at lovpålagte krav til vedlikehold utføres. For leveranse av kuldeutstyr/-anlegg forutsettes det en omgivende lufttemperatur på under +27°C da kuldeaggregat ikke er beregnet for drift over denne temperaturen. Det dekkes ikke statlige avgifter på kuldemedie i reklamasjonstiden, kun kostnad for kuldemedie.
    Foodtech gir ingen garantier ved drift i miljø utenom det kuldeanlegg er beregnet for. Produktgaranti forutsetter også at lovpålagt krav om vedlikehold utføres.
    Reklamasjoner dekker ikke feil eller mangler som følge av:
    -    Slitasje på deler og utstyr
    -    Bruk av ikke-originale reservedeler
    -    Ytre påvirkning eller andre omstendigheter, som f.eks spenningsvariasjoner utover +/- 10 % av merkespenning, lynnedslag, elektriske forstyrrelser eller uregelmessigheter i vannforsyningen, korrosjon/avleiring som følge av plassering i unormalt fuktige rom eller på grunn av vannkvaliteten.
    -    Ved for høy omgivende lufttemperatur kan man risikere ustabil drift av anleggene. Foodtech stiller ingen garantier ved drift i miljø utenom det kuldeanlegg er beregnet for. Produktgaranti forutsetter også at lovpålagt krav om vedlikehold utføres.
    -    Feil eller mangler rundt rengjøring av avløp og avising av kjølt utstyr.

    Reklamasjon må meldes skriftlig uten ugrunnet opphold, og senest 5 arbeidsdager etter oppdaget feil eller mangel. Meldingen skal inneholde en beskrivelse av hvorledes feil/mangelen ytrer seg. Dersom kjøperen ikke skriftlig underretter selgeren om en mangel innen de frister som er angitt ovenfor, mister kjøperen retten til å fremsette krav på grunn av mangelen.

    Reklamasjon på transportskader eller avvik i antall kolli skal skje ved varens ankomst, angis i fraktbrevet og signeres av sjåfør.
    Foodtech dekker delekostnader og medgått tid for reparasjonen/utbedringer. Reise, transport og/eller forsendelser dekkes i sin helhet av kjøper.
    Reklamasjonstid på servicearbeid og reservedeler er tre - 3 måneder, med mindre annet er avtalt.